M-am născut cu părul roșu și nițel strabică. Tata, fericit, a vrut să-mi pună numele Piroșka, cică semănam în partea lui. Mama s-a certat cumplit cu el la maternitate. „Ești nebun? Să râdă copiii de ea? Cum Piroșka? Ce-ai băut? De fapt, cât ai băut?”

Tata s-a fâstâcit, a plescăit, s-a bâlbâit, dar n-a renunțat: „Da` Pompilia nu e bun?”

Mama s-a încruntat la el: „Ce Pompilie? Nicio Pompilie! Mă, tu vrei să mă enervezi, aci, pă patu`dă spital? N-am voie să mă supăr, abia am născut! Iar fii-ta are o căpâțână cât un bostan, m-a rupt toată, abia respir de durere. Ia mai lasă-mă! Se va numi Daniela-Cristina! Daniela după Dănuț, fiul nașei ei, și Cristina de la unchiu` Cristu, care m-a ajutat în viață…” (Avea ea niște datorii morale!)

Bietul tata! A mai încercat, de după ușă, mai ferit așa, să-i propună alte nume: Crenguța, -ah, ce-i mai plăcea Crenguța -, Codruța și Corina.

Mama, nimic! Stâncă. „Am zis Daniela-Cristina? Am zis!”

Nea Fodor, epuizat de atâtea eșecuri onomastice, a renunțat și, vesel, s-a dus la Gogoșaru să termine paranghelia începută înainte de-a mă naște eu. Vorba aia: Bonum vinum laetificat cor hominis.

Însă șmecheria i-a reușit la fratele meu, în 1977. Era atât de beat când l-a declarat la primărie, că a pierdut și hârtiuța pe care-i scrisese mama numele bebeului, dar a și uitat cum trebuie să-l cheme. Așa că, inspirat pe moment de aburii lui Bachus, i-a pus numele Pompiliu – Dorel în loc de Teodor-Alexandru.

Să vă mai povestesc ce scandal a fost după?

Dana Fodor Mateescu

26.06.2020